Logo KBBA

Live session bersama Datuk Wira Dr Azizan Osman -cabaran 2022.

 

Pengenalan RichWorks




Richworks bermula dari permulaan yang sederhana oleh Dr Azizan Osman, Jurulatih Perkembangan Peribadi & Mentor Kejayaan No. 1 Malaysia. 

Dalam masa beberapa tahun sahaja, Richworks telah menjadi syarikat pembangunan peribadi dan kejurulatihan & Latihan profesional terbesar di Malaysia.


Sumbangan RichWorks

1. Menawarkan Peluang Pekerjaan.

Dengan wujudanya lebih banyak usahawan yang merintis idea dan projek baru, mereka mampu menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan kepada masyarakat di luar sana. Sekaligus mengurangkan kadar pengangguran dalam negara.Masyarakat akan lebih terlatih dan dapat menggunakan kemahiran yang ada melalui tawaran peluang pekerjaan yang sesuai. Peluang pekerjaan banyak membantu peningkatan ekonomi penduduk setempat.


2. Meningkatkan Taraf Hidup Masyarakat.

Ini merupakan salah satu peranan penting yang sering dilakukan oleh usahawan. Iaitu memastikan kemiskinan dan kelaparan dihapuskan di kalangan masyarakat. Bukan itu sahaja, mereka juga memberikan peluang untuk masyarakat yang kurang bernasib baik untuk menerima pendidikan seperti kanak-kanak serta remaja lain.Usahawan juga menyediakan peluang untuk mereka yang ingin meningkatkan taraf hidup dengan kerja yang bersesuai. Mereka yang berusaha sehabis baik mampu membawa diri dan keluarga keluar dari kemiskinan sekaligus meningkatkan taraf hidup.




3. Menjalankan Tanggungjawab Sosial.

Usahawan antara individu yang terlibat bagi memenuhi keperluan asas masyarakat yang sekaligus menyumbang kepada peningkatan taraf kebajikan. Para usahawan sentiasa tidak lupa memberi sumbangan peribadi berbentuk derma, zakat serta lain-lain. Sumbangaan yang diberikan mampu memberi peluang serta kebaikan buat ramai insan yang memerlukan di luar sana. Malah, syarikat juga mampu peroleh manfaat disebalik perkara baik yang dilakukan.


4. Menjadi Sumber Inspirasi.

Usahawan yang berjaya semestinya menjadi inspirasi ramai orang tanpa mengira peringkat umur. Masyarakat lebih tertarik untuk terikut dan mencontohi individu yang berjaya. Sehinggakan ada sesetengahnya menjadikan usahawan sebagai idola


Siapa Datuk Azizan Osman?

Nama Penuh : Encik Azizan Bin Osman
Tarikh Lahir : 14 November 1974
Tempat Lahir : Kota Bharu, Kelantan
Jawatan : Ketua Pegawai Eksekutif aka CEO Richworks Resources Sdn Bhd

Sekolah Rendah : Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina Pei Chun II, Pontian, Johor;

Sekolah Menengah : Sekolah Menengah Pei Fong, Melaka

Pengajian Tinggi : Diploma Analisa Pelaburan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Segamat,Johor




Pencapaian/syarikat bawah naungan Datuk Wira Dr Azizan Osman


Senarai syarikat dibawah datuk wira dr.azizan Osman.


Cabaran menjelang 2022


Tahun 2022,Cabaran perniagaan makin kritikal.

Mentor usahawan ,Datuk Wira Dr Azizan Osman akan berkongsi perspektif tentang 10 Cabaran bisnes selepas pendemik Dan 2022 ini dalam live session di saluran telegram Dr Azizan Osman pada Ahad ini pukul 8.00 pagi.



Banyak perkara yang saya kaji dalam tempoh 2 minggu lalu,antaranya sentimen pasarada Kadar inflasi dengan kenaikan harga barang yang telah dijangka malah telah disebut pada ogos tahun lalu.




  • Kenaikan barang dilihat sekitar 30% hingga 100% ketika ini.

  • Betapa kritikalnya Cabaran ini bukan hanya untuk Kita,malah buat mereka yang sedang jalankan bisnes kerana ia bukan sesuatu yang mudah.
  • Tambah Dr Azizan Osman,semalam beliau berpeluang bersama dengan kumpulan pemilik syarikat Dan peniaga cina bahawa memang banyak syarikat sedang tutup malah sudah lingkup.
  • Walaupun peniaga ini ada kilang di china,mereka sudah tidak nampak apa yang dibuat,tambahan lagi lemah dalam soal Dan bidang pemasaran
  • Untuk memulakan sesuatu bisnes Dari kosong agak susah Dan mencabar.Ada seorang usahawan dalam pembinaan bertanya,apa bisnes yang bagus ketika ini buat pertama Kali,saya kelu Dan tidak tahu apa yang perlu saya jawab.
  • Bagi mereka yang ada bisnes ketika ini,Jangan hanya melihat,tingkatkan usaha Dari segi pemasaran Dan juga Daya saing,jika tidak,tak mustahil,anda juga akan kehilangan apa yang ada disaat ini.
  • Bukan mendoakan perkara yang tidak baik,tapi ini kerana pasaran bergerak dengan sangat perlahan Dan pengguna sudah tidak berbelanja see agresif seperti sebelum ini.
  • Pesanan Dari Dr Azizan Osman lg buat ahli titanium dibawah bimbingannya,jika tidak bersyukur dan buat betul-betul untuk berkembang,masih kekal dengan usaha normal,anda akan mati Dan jika kekal kecil,tidak mustahil akan pupus!

  • Sedangkan titan yang sangat agresif,berjuang betul-betul untuk berkembang Dan kekalkan momentum,teruskan bersaing.
  • Tambah Datuk Wira Dr Azizan Osman lagi,"saya ulang,pasaran kini perlahan Dan orang ramai sangat berjaga-jaga untuk berbelanja,jika anda perlahan Dari pasaran,awas,Jangan sampai perniagaan anda mati."
  • Buat mereka yang sudah ada bisnes tahu keadaan pasaran tapi masih malas nak engage,bayangkan semula jika Anda terpaksa bermula semula,adakah anda mampu bangun semula??

 Jangan lupa live bersama Datuk Wira Dr Azizan Osman telegram pada 
Hari Ahad 
13/Feb/2022
8.00pagi




#RichWorks
#RichworksAcademy
#PerjuanganRichworks
#PerjalananRichWorks2021
#CabaranRichworks2021
#UsahawanJutawan
#BitersXRichworks

Share:

1 comments

  1. kalau nak buat bisness, eloklah menuntut ilmu, kalau tak melingkup bisness tu nanti. Even meniaga jadi dropship pun seeloknya belajar tentang selok-belok ilmu perniagaan. Bila berilmu, senang nak minta geran atau dana dari mana-mana pihak dan itulah yang digunapakai oleh kaum Cina. Beza orang melayu dengan orang cina buat bisness ialah orang Cina buat bisness dengan ilmu.

    ReplyDelete