Sahabat hingga ke liang lahad

Apa makna persahabatan pada korang semua?adakah hanya sekadar ada sewaktu susah senang,atau waktu senang je,atau sahabat hingga ke liang lahad?apa yang aku maksud kn sampai ke liang lahad?bukanlah maksud aku,bila salah sorang sahabat kita meninggal kita pun nak ikt masuk dalam tu sekali,tapi di saat sahabat kita pergi buat selama lamanya,saat ni lah kita berbakti buat kali terakhir untuk dia,saat beliau meninggal,bacakan surah suci al quran untuk mengiringi permergiaannya,bila tiba saat solat jenazah,janganlah kita biarkan orang kampung dan ahli keluarganya je uruskan.berilah penghormatan terakhir untuk beliau,dah dua tiga kali aku pergi ziarah orang meninggal,baik kawan aku,mahupun kawan kepada kenalan aku,selalu sangat aku tengok situasi macam ni,yang lelaki,ramai yang cari tempat redup berkumpul,bertempek berborak dekat luar masjid,mungkin mengenang kenangan bersama arwah di sepanjang hayat beliau,apa salahnya korang turut serta solatkan jenazahnya,alang alang dah ada dekat situ kan,aku yakin,bila tiba saat kita pergi meninggalkan dunia ni nanti,kita taknak kawan kawan kita buat kat kita macam tu kan...
yang perempuan,jaga la adap,kalau tak pakai baju kurung pun,jangan la pakai baju ketat sampai nampak segala lurah yang ada.Hormatilah arwah.
Entahlah aku tak tahu bila saat aku mati nanti macamana,tapi aku mengharapkan Allah permudahkan segala urusan dunia dan akhirat ku.
Buat arwah abang bro danny yang ku anggap sebagai abang dalam sukan permotoran yang meninggal siang tadi,aku iringi pemergiaan mu dengan doa suci al quran,semoga abang Ramadhan di tempatkan disamping orang orang yang beriman,lahir di dalam bulan Ramadhan,di beri nama Mohammad Ramadhan bertemu kekasih nan abadi juga didalam bulan Ramadhan,indah sungguh perjalanan mu abang,buat kak ina,tabah lah kakak ku sayang kami ada menemani mu,di saat susah dan senang,insyallah.
#alfatihah 
Lawatan dan sumbangan dari Legasi Saga Fiore sebelum bro danny masuk ke hospital

Share:

3 comments