Widad masuk wad *part 2

Malam tadi berdua je an widad,pagi ni tambah lg sorang..adik lelaki..semput.
Widad tetap mcm tu..lembik je bdan dia..dia asik dok ckp sjuk..tp badan panas..tghari masuk lg patient 4 orang,2 baby,dua lg lebih kurang baya widad..yg sebaya widad tu kena tahan sbb denggi..ptg tadi,cikgu min,wakil daripada pasti(sekolah widad) datang ziarah..nmpk sikit muka widad ceria..seronok sgt la tu..
Malam: badan dh xbrp pns..mgkin sbb kerap mndikan dy..dalam jam 4pagi,widad kjtkan nak pegi tandas..badan dia panas skit..pas balik tandas tu,aku basahkan sikit kepala dan badan dy..pas tu jam 5.40 pg..dia kejutkan lagi..nak pegi tandas katanya..aku bawak masuk bilik air,waktu dia tengah membuang tu,aku rs tangan aku mcm melekit,nak amik aid nak bsuh tgan..sekali aku tgk darah..darah apa plak ni..widad dah siap buang air..terpandang hidung..allah anak ummi..mengalir darah dr hidung dia..aku amik tisu,lapkan darah tu..tapi elak xbg dy perasan..bawak dy pegi katil..aku ckp dgn dy..widad,widad tggu kejap ye..ummi nak pggil nurse..dia ok je..
"Nurse hidung anak saya berdarah,banyak.." (Sedikit berbisik,tkt widad dengar..)sampai dekat katil,nurse pasang lampu,allah..tersentap hati aku,darah widad makin bnyk..bkn setakat di hidung,tapi dekat mulut pun meleleh keluar..tangan dah mengigil..widad dah meraung,takut sbb nmpak darah bnyk sgt..nurse call doc soh dtg..sementara tu aku lap pakai tisu,nurse amik ais,letakkan kat ubun2 widad..widad muntah,tapi yang keluar smua darah..aku dok tahan tangis..xnak widad makin down,widad menangis xberenti..puas dipujuk..muntah darah dh separuh cawan..aku pujuk soh dy baring.."adik jgn nangis..adik nangis lg bnyk drh keluar..widad kuat kan.."sedangkan suara aku sendiri pun bergetar dok tahan tangis.."ummi pun nangis,mcm mana widad nak berenti nangis" "mana ada ummi nangis..kan nurse,ummi xnangis kan" nurse anggukkan kepala,pujuk widad..allhamdulillah,widad mula cool,drh mula slow..seluar dy penuh dgn darah,bl darah dah stop..aku bawak dia mandi an bersihkan diri..pas tu bagi ruang utk dy tido sementara tggu doc.tp badan masih lg panas..dalam jam 8,doc dgan baba widad sampai,doc ckp widad xboleh blkk lg..tp air dh boleh cabut,pendarahan tu berlaku disebabkan panas badan yang tinggi..dalam jam 11 lebih aku mandikan dia lg..lama..aku suruh dia main air dlu..nampak suhu badan dy turun..selain dari mandi agak lama aku pun ada suruh dia berendam dgan air perahan lemon..memang berhasil,hasilnya widad dah kembali aktif dan melasak..penat ummi huhu..
Ckup la sampai di sini dlu,ada masa nnti aku cerita lagi... Assalammualaikum smua..

Share:

3 comments

  1. kenapa la smpai tahap darah mcm tu. isk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. panas dlm,doc ckp bhaya jugak..klu xpantau mgkin blh sawan tarik..

      Delete
    2. panas dlm,doc ckp bhaya jugak..klu xpantau mgkin blh sawan tarik..

      Delete