Abahhhhh...

"Ingat mati ingat sakit,ingatlah saat kau sulit,ingat ingat hidup cuma satu kali...."


"Hello hah ngape?"
"abah pengsan.."
"pengsan napa lak?kat ne?"
"kat Farmasi bawah tu,dy nak beli ubt,td org 2 dtg bgtau,tp dy ckp abah dh xde(k.lela menangis)"
"wey ko ni memain plak,ala abah tu kan mmg suka wat gempak,"
"x ni btl,aku bru nk turun."

yakin dgn tidak aku termenung,semalam bru hntr k.lela kat rumah abah dgn mak,tp abh xde,dy suruh aku dgn mak tggu,tp aku tkut jln jamm,aku call dy blik

"bah adik kena balik,nnt kincan blik rmh xde kunci"
"tggu la kejap nak"
"jalan jamm la bah"
"erm xpela,nnt la kita jumpa,abah rindu kat kau nak..."
"ok adik an mak blik dlu assalamualaikum"
"walaikumusalam"

tu la kali terakhir aku dengar suara dy..yg paling aku kesalkan,aku langsung xdpt nk tatap wajah dy buat kali terakhir,malah waktu dikebumikan pun aku xsempat sampai.

aku bkn ank yg baik,terlalu bnyk aku lukakan hati abah,dri sebelum kawin hinggalah akhir hayat abah,pada aku sebab abah xbesarkan aku dgn adik iwan,so aku xpatut dgr ckp dy,abah xpernah ada waktu aku,an iwan perlukan dy,..smpi satu saat tu aku pernah berkata dlm hati,klu abah meninggal sekali pun aku xnk tgk muka dy,egonya aku,kejamnya aku.
sungguh,Allah dah tunaikan permintaan aku..

bila dy dh xde bru aku sedar,betapa dy syg kat aku selama ni,betapa dy ambil berat tntg ank2 dy,betapa penyayangnya dy,buta nya aku selma ini.

dy xpernah tamak,yg dikejar bkn harta benda cuma sedikit penghormatan,rmi kwn2 abah yg dtg,menyata kesedihan dorang kerana kehilangan seorang teman yg baik.

Klu lah dpt aku bertemu dgn abah wlu hanya dlm mimpi aku nak bgtau dy betapa bangganya aku menjadi anak SAPIAI BIN ABDULLAH SANI.betapa kesalnya aku dgn perbuatan aku selama ini..maafkan segala keslahan anak mu ini abah.

Hari ni dh masuk 2thun 8bulan abah tggalkan kami,
Moga abah tenang disana,dan ditempatkan disamping orang2 yg beriman..AL-FATIHAH

Share:

2 comments

  1. al-Fatihah..rindu juga kt dia yg selalu nyakat..sampai bertempiaran semua...

    ReplyDelete
  2. Rindu sgt..kalau la masa ni blh diputar balik..urm

    ReplyDelete